Contributiile pentru contractele part time – OUG 3/2018 si etica fiscala

give-me-money

In Monitorul oficial nr. 125/08.02.2018 a fost publicata OUG nr. 3/2018 privind adoptarea unor masuri fiscale prin care se forteaza rezolvarea problemei salariatilor part time. Din 1 ianuarie 2018, salariatii incadrati in baza unor contracte de munca cu timp partial care obtineau un venit brut mai mic decat salariul minim garantat (1900 de lei de la 1 ianuarie 2018) datoreaza contributii de asigurari sociale (CAS) si contributiile de sanatate (CASS) raportate la salariul minim brut de 1900 de lei. Aceste doua contributii avand un procent cumulat de 35% se ridic la nivelul de 665 de lei, astfel unui salariat incadrat pe un salariu brut mai mic de 665 de lei ii rezulta un salariu net negativ, practic fiind obligat sa vina cu bani de acasa pentru a munci.

Exista si unele exceptii pentru aplicarea contributiilor la nivelul salariului minim de 8 ore pentru unele categorii de persoane: elevii si studentii de pana la 26 ani, ucenicii, persoanele cu dizabilitati, pensionarii, sau cei incadrati in baza mai multor contracte de munca cu un venit brut cumulat de cel putin 1900 de lei.

Prin aceasta Ordonanta, Codul fiscal a fost modificat astfel incat contributiile CAS si CASS ale salariatilor part time sa fie raportate la nivelul efectiv ale veniturilor brute obtinute, iar diferenta de contributii pana la nivelul salariului minim brut sa fie suportata de angajator in numele angajatilor.

olguta

„În cazul persoanelor fizice care obţin venituri din salarii sau asimilate salariilor, în baza unui contract individual de muncă cu normă întreagă sau cu timp parţial, pentru care nivelul CAS și CASS datorat nu poate fi mai mic decât nivelul contribuțiilor aferente salariului de bază minim brut pe ţară în vigoare în luna pentru care se datorează contribuţiile, se propune completarea prevederilor Codului fiscal în sensul că acești angajați suportă CAS și CASS la nivelul venitului brut realizat efectiv, iar diferența de contribuții până la nivelul contribuțiilor sociale aferente salariului minim brut pe țară se suportă de către angajator/plătitorul de venit, în numele angajatului”

 

Mai concret, pentru un salariat incadrat in baza unui contract de 2 ore/zi, avand un salariu brut de 475 lei, valoarea contributiilor inainte de OUG 3/2018 erau:

CAS = 25% din 1900 lei = 475 lei
CASS = 10% din 1900 lei = 190 lei
Total = 665 lei

Asadar pentru brutul de 475 lei, contributiile datorate la stat fiind de 665 lei (impozitul nefiind datorat in urma aplicarii deducerii personale), restul de plata devenea negativ anume -190 lei!

Dupa aplicarea OUG 3/2018, contributiile pentru acelasi salariu de 475 lei vor fi:

CAS = 25% din 475 lei = 118.75 lei
CASS = 10% din 475 lei = 47.5 lei
Total = 166.25 lei

Astfel pentru acelasi brut de 475 lei, contributiile datorate la stat fiind de 166, restul de plata devine unul pozitiv, 309 lei.

Insa diferenta de contributii de pana la 665 de lei vor fi datorate de angajator, lui revenindu-i sarcina de a achita pe langa cei 166 de lei de mai sus inca 499 lei (665-166). Adaugand la acestea si salariul net marit la 309 lei in urma acestei schimbari, rezulta un cost total pentru angajator de 974 lei datorat pentru un salariu brut de 475 lei!

Prin aceste modificari vor avea de suferit angajatorii care intr-adevar au nevoie de salariati cu timp partial precum si salariatii in cauza, noile prevederi descurajand total mentinerea acestor contracte de munca prin costurile implicate.

 

 

OUG 3/2018, care pe langa modificarile prezentate mai sus, mai continea si alte masuri pentru protejarea veniturilor unor categorii de salariati, angajati din IT, cercetare-dezvoltare si inovare, sezonieri, salariatii cu dizabilitati incadrati cu handicap grav, este dur criticata de opozitie.

"Ordonanta de Urgenta 3/2018, adoptata ieri de Guvern, nu doar ca nu echilibreaza situatia, dar genereaza inechitati si introduce solutii dintre cele absurde, discriminatorii, impotriva eticii fiscale si a economiei libere de piata. PSD incalca prin aceste reglementari insasi functia statului, adica aceea de a oferi servicii publice de calitate cetatenilor sai pe baza sumelor achitate de contribuabili. Este cu totul absurd ca statul sa devina un platitor, in cadrul unei relatii contractuale intre privati, de obligatii fiscale pentru anumite categorii socio-profesionale. Facem, astfel, o diferenta esentiala intre situatiile in care statul ofera sprijin anumitor categorii defavorizate, prin servicii de asistenta sociala, si situatia in care s-a ajuns astazi prin adoptarea OUG 3/2018"

Leave your comment